یکی از مراحل کلیدی برای مهاجرت کاری به کشورهای دیگر گرفتن جاب آفر است. دریافت جاب آفر به معنی دستیابی به فرصتی برای کار و زندگی در کشوری دیگر و بهرهمندی از امکانات و فرصتهای بهتر میباشد. در این مقاله به اینکه جاب آفر چیست و چگونه جاب آفر بگیریم، مهارتهای مورد نیاز برای گرفتن جاب آفر و راهکارهایی برای ارتقا این مهارتها میپردازیم. با دارالترجمه علامه همراه باشید.
جاب آفر یک پیشنهاد شغلی رسمی است که از طرف یک کارفرمای خارجی به یک فرد ارائه میشود. این پیشنهاد شامل جزییات شغل، حقوق، مزایا و شرایط کاری است. جاب آفر مدرک مهمی برای گرفتن ویزای کاری است.
برای مهاجرت کاری چندین روش وجود دارد. یکی از طریق ویزای جاب سیکر است. این ویزا به شما اجازه میدهد که برای مدت معینی به کشور مقصد سفر کنید و به جستجوی شغل بپردازید، مثل ویزای جاب سیکر آلمان. راه دیگر ویزاهایی هستند که به نیروهای کار مورد نیاز کشورها داده میشوند و معمولا از سیستم امتیاز بندی استفاده میکنند مثل ویزای اسکیل ورکر کانادا و استرالیا. راه سوم داشتن یک پیشنهاد کاری از سمت یک کارفرمای خارجی است. داشتن جابآفر نسبت به روشهای دیگر مزایایی دارد. یکی از این مزایا این است که شما به محض ورود به کشور مورد نظر مشغول به کار خواهید شد و با مشکل بیکاری روبهرو نمیشوید. در روشهای دیگر تا زمانی که کار پیدا میکنید، باید از ذخیره پولتان استفاده کنید و به همین دلیل نیاز به تمکن مالی دارید.
مزیت دیگر این است که در این روش در صورتی که شرکتی که شما را استخدام میکند، محدودیت سنی نداشته باشد، شما با هر سنی میتوانید مهاجرت کنید. همچنین بسته به نوع ویزایی که کارفرما پیشنهاد میدهد ممکن است نیاز به مدرک زبان هم نداشته باشید. هر چند بعضی از ویزاها مثل ویزای بلوکارت آلمان به مدرک زبان نیاز دارند.
البته در کنار این مزایا شما در صورتی میتوانید جاب آفر دریافت کنید که در زمینهی کاری خودتان متخصص باشید.
در ابتدا شما باید دربارهی شغلی که در حال حاضر در آن فعالیت میکنید، در کشورهای مختلف تحقیق کنید و ببنید که آیا برای شغل فعلی شما امکان گرفتن جاب آفر وجود دارد یا نه. به طور مثال برای مشاغل برنامهنویسی و حوزهی فناوری اطلاعات، رشتههای مهندسی، رشتههای حوزهی کادر درمان، مدیران بازاریابی و مدیران فروش، امکان گرفتن جاب آفر وجود دارد. ولی برای مشاغلی مثل فروشنده ساده، آرایشگری و وکالت امکان گرفتن جابآفر وجود ندارد. دلیل آن این است که شغلهای مثل فروشندهی ساده و آرایشگر با نیروهای محلی پر میشوند. برای وکلا هم آن چیزی که آنها یاد گرفتهاند، مربوط به قوانین ایران است و در خارج از ایران به کار نمیآید.
به دنبال کار گشتن در بین تعداد زیادی کشور شما را دچار احساس سردرگمی میکند. سعی کنید کشورهایی را که برای شما مناسب هستند، انتخاب کنید و جستجوی خود را به همین کشورها محدود کنید. آیا کشورهای انگلیسی زبان را ترجیح میدهید یا دوست دارید به اروپا مهاجرت کنید؟
بعد از اینکه کشورهای مورد نظرتان را انتخاب کردید، سعی کنید با قوانین مهاجرت کاری هر کشور آشنا شوید.
پروفایل لینکدین خود را بهروز و حرفهای نگه دارید. به گروهها و شبکههای حرفه ای مرتبط با حوزه کاری خودتان بپیوندید. سعی کنید شرکت در همایشها، وبینارها و رویدادهای حرفهای شرکت کنید و شبکه خودتان را گسترش دهید و با افرادی که در کشور هدف کار میکنند، ارتباط برقرار کنید.
از وبسایتهای استخدامی معتبر مثل Indeed، Glassdoor، Monster و لینکدین برای جستجوی شغل استفاده کنید. به سایت شرکتهای بزرگ و بینالمللی مراجعه کنید و بخش فرصتهای شغلی آنها را بررسی کنید.
هر بار که برای شغل جدیدی درخواست میدهید، باید کمی زمان بگذارید و رزومهی خود را شخصیسازی کنید. برای سفارشی کردن رزومه فقط به تحصیلات، تجربهها و دستاوردهایی فکر کنید که مستقیما به آن شغل مربوط هستند.
از طرف دیگر هر کشوری یک سری استانداردها و انتظارات از یک رزومه دارد. بعضی از کشورها ممکن است یک رزومه دقیقتر و دو صفحهای را ترجیح دهند، در حالی که بعضی ممکن است، یک رزومهی مختصرتر را ترجیح دهند. شما برای هر کشوری باید رزومهتان را بر اساس قالب مورد پسند همون کشور بنویسید.
یک کاور لتر (Cover Letter) موثر بنویسید.
کاورلتر یک سند یک صفحهای است که معمولا سه یا چهار پاراگراف است و همراه رزومه ارسال میشود. شما در این نامه دربارهی مهارتها و تجربیات خود اطلاعات بیشتری به کارفرما میدهید و توضیح میدهید که چرا برای آن شغل مناسب هستید و چقدر به آن علاقه دارید
کاورلتر باید برای هر شغلی به صورت جداگانه و بر اساس نیازمندیهای همان شغل نوشته میشود و جایی است که میتوانید کارفرما را تشویق کنید که شما را برای مصاحبه دعوت کند.
زمانی که به اولین مرحلهی استخدام رسیدید و شرکتی از شما برای مصاحبه دعوت کرد، خود را برای آن آماده کنید. دربارهی دلایل اصلی که چرا شما برای آن شغل مناسب هستید فکر کنید و راههایی پیدا کنید که در طول مصاحبه این دلایل را به بهترین و موثرترین شکل ممکن بیان کنید. مثلا از تجربیات کاری گذشته خود که دقیقا همان نقش را بر عهده داشتید و موفق شدید، مثال بزنید. اگر میتوانید مستنداتی که حرفهای شما را ثابت میکند، ارائه دهید.
قبل از مصاحبه سوالات متداول را بخوانید و به پاسخهایی که میخواهید بدهید، فکر کنید. حتی اگر سوالها مشابه نباشند، شما متوجه بعضی از نکات میشوید که در طول مصاحبه میتوانید بیان کنید.
بعد از پایان مصاحبه از مدیر استخدام به خاطر وقت و توجهی که صرف کرده است، تشکر کنید. این تشکر در صورتی که به شکل مناسب انجام شود، باعث میشود که بیشتر در ذهن او بمانید.
مهارتهای نرم (Soft Skills) به مجموعهای از تواناییها و ویژگیهای شخصیتی گفته میشود که به افراد کمک میکنند در محیطهای کاری و اجتماعی به خوبی با دیگران ارتباط برقرار کنند و به طور موثری کار کنند. برخلاف مهارتهای سخت یا فنی (Hard Skills) که شامل دانش و تواناییهای فنی مرتبط با یک شغل خاص میشوند، مهارتهای نرم عمومی هستند و بیشتر بر ویژگیهای فردی و بین فردی تمرکز دارند. در بعضی کشورها مثل هلند، سوئد و آلمان، مصاحبهها دو مرحله دارند. مرحله اول مصاحبه مربوط به مهارتهای نرم است و در صورتی که در این مرحله موفق شوید به مرحلهی بعدی مصاحبه که مصاحبه فنی است، میرسید.
در ادامه 7 مهارت نرم مهم برای گرفتن جاب آفر و روشهای ارتقا آنها آورده شده است.
داشتن مهارتهای ارتباطی به این معنی است که:
ارتباط موثر به شما کمک میکند تا در مصاحبهها خودتان را بهتر معرفی کنید، به سوالات به خوبی جواب دهید و انتظارات کارفرما را درک کنید. به علاوه ارتباط چشمی و زبان بدن مناسب باعث میشوند که در اولین برخورد مصاحبه کننده برداشت مثبتی از شما پیدا کند.
برای بهبود مهارتهای ارتباطی حتی اگر شغلی دارید که برای انجام آن نیازی به ارتباط با دیگران ندارید، سعی کنید از هر فرصتی که پیش میآید برای برقراری ارتباط با دیگران استفاده کنید. تلاش کنید که این ارتباط را به شکلهای مختلفی مثل ارتباط مستقیم، ارسال ایمیل و ارائه به یک گروه، تمرین کنید. همچنین میتوانید به نحوهی برقراری ارتباط دیگران با یکدیگر توجه کنید و نکات و تکنیکهایی را از آنها یاد بگیرید.
در هنگام مصاحبه باید بتوانید دربارهی تجربههایی که از کار با تیمهای مختلف داشتید، صحبت کنید. مثالهایی بزنید از اینکه چطور با آن تیمها همکاری کردید و در موقع بروز تعارض چه واکنشهایی نشان دادید و چطور آنها را حل کردید.
برای بهتر شدن در کارهای تیمی:
مهارت حل مسئله توانایی شما را در روبهرو شدن با چالشها در محل کار و پیدا کردن راهحلهای موثر برای آنها نشان میدهد. اگر بتوانید در طول مصاحبه توانایی حل مسئله خودتان را نشان دهید، کارفرما شما را به چشم یک کاندیدای قوی میبیند و احتمال گرفتن جاب آفر افزایش پیدا میکند. برای این منظور باید سعی کنید از مشکلاتی که با آنها روبهرو شدهاید و راهحلهایی که به کار بردهاید تا با موفقیت از این مشکلات عبور کنید، صحبت کنید.
برای تقویت مهارتهای حل مسئله:
اگر در شغلی که برای آن درخواست دادهاید، قرار است نقش ارشد را بر عهده داشته باشید به مهارتهای رهبری نیاز دارید. مهارتهای رهبری به شما کمک میکند که دیگران را تشویق کنید و مطمئن شوید که وظایف به سرعت انجام میشوند.
برای تقویت مهارت رهبری بهترین راه تجربهی عملی است:
یکی از مهارتهای مهم برای گرفتن جاب آفر توانایی سازگار شدن با تغییرات و محیطهای جدید است. این ویژگی تضمین میکند که شما میتوانید با موفقیت با چالشها و فرصتهای جدید روبهرو شوید.
برای تقویت مهارت سازگاری لازم است که از منطقهی امنتان خارج شوید و کارها و وظایفی را برعهده بگیرید که پیش از این انجام نمیدادید و سعی کنید که از این فرصتها یاد بگیرید.
مدیریت زمان توانایی برنامهریزی و اولویت بندی وظایف و انجام آنها در زمان تعیین شده به بهترین شکل ممکن است. مدیریت زمان در بعضی از مشاغل مثل برنامهنویسی اهمیت زیادی دارد و برای کارفرما مهم است که بتوانید وظایفی را که به شما سپرده شده در زمان معین انجام دهید.
برای تقویت مهارت مدیریت زمان:
هوش هیجانی به توانایی فرد برای درک و مدیریت احساسات و هیجانات خود و دیگران گفته میشود و پنج جز اصلی دارد: خودآگاهی، خود مدیریتی، انگیزه، همدلی و مهارتهای اجتماعی.
هوش هیجانی هم در گرفتن جاب آفر و هم در موفقیت شغلی تاثیر زیادی دارد.
برای تقویت هوش هیجانی:
زمانی که یک جاب آفر دریافت کردید، به کارفرما اطلاع دهید که پیشنهاد کاری را دیدهاید و از دریافت آن خوشحال و هیجان زده هستید. همچنین به او بگویید که به چند روز زمان برای بررسی پیشنهادش نیاز دارید. طوری که به جاب آفر واکنش نشان میدهید، پایهای برای روابط شما با کارفرمای جدیدتان است.
مهم است که قبل از قبول جاب آفر زمان بگذارید و همهی جزئیات را در نظر بگیرید تا تصمیم آگاهانهای بگیرید. مخصوصا زمانی که به طور همزمان دو جاب آفر دریافت کرده باشید.
حقوق، مزایا، امتیازات، مرخصیها و پاداشها را به خوبی بررسی کنید. از منابع آنلاین استفاده کنید و حقوقی را که به شما پیشنهاد شده با حقوق شغلهای مشابه در شرکتهای مشابه مقایسه کنید تا ببینید که آیا با استانداردهای بازار همخوانی دارد یا نه. بعضی از امتیازها ممکن است بعضی از کمبودها را پوشش بدهند. مثلا ممکن است دستمزد شما کمتر از حدی باشد که انتظار داشتید اما یک دوره مرخصی همراه با حقوق مناسب داشته باشید که این کمتر بودن حقوق را برای شما جبران کند.
اگر حقوق و مزایا از چیزی که مدنظر شماست کمتر است به شرکت پیشنهاد مذاکره بدهید. ابتدا از آنها برای اینکه شما را انتخاب کردهاند تشکر کنید، سپس توضیح دهید که چرا تجربهی شما برای شرکت ارزشمند است و چطور میتواند به موفقیت آن کمک کند. در مرحلهی بعد حقوق و مزایای مد نظر خود را پیشنهاد بدهید اما این آمادگی را هم داشته باشید که ممکن است پیشنهاد شما را نپذیرند.
اگر از دو یا چند شرکت جاب آفر دریافت کردهاید، در صورتی که یکی از آنها را پذیرفتید، به شرکتهای دیگر ایمیل بزنید و به آنها اعلام کنید که قصد دارید از پذیرش جاب آفر انصراف دهید چون پیشنهاد شرکت دیگری را پذیرفتهاید.
نتیجهگیری: در این مقاله گفتیم که جاب آفر سندی رسمی که به وسیلهی یک کارفرما به شما ارائه میشود و نشان دهندهی تمایل و تعهد او به استخدام شما برای یک موقعیت شغلی مشخص است. داشتن جاب آفر مزایایی دارد از جمله اینکه محدودیت سنی ندارد. نیاز به تمکن مالی ندارد و بسته به نوع ویزا ممکن است نیاز به آزمون زبان هم نداشته باشد.
سپس گفتیم که چگونه جاب آفر بگیریم و برای گرفتن جاب آفر به چه مهارتهای نرمی نیاز داریم.
مهارتهای ارتباطی خوب، مهارتهای حس مسئله، هوش هیجانی، رهبری، سازگاری، مدیریت زمان و توانایی کار تیمی از مهارتهای نرمی هستند که در گرفتن جاب آفر موثرند.
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است.